Amerika dan sekutunya boleh mengurangkan sokongan untuk Islam radikal dan keganasan - dan memperbaiki hubungan dengan dunia Islam - dengan menyokong Islam sederhana dan, pembaharuan ekonomi dan pendidikan sosial di negara-negara Islam, menurut kajian RAND Corporation dikeluarkan hari ini.
"Walaupun hanya umat Islam sendiri dengan berkesan boleh mencabar mesej Islam radikal, terdapat banyak Amerika Syarikat dan negara-negara sependapat boleh lakukan untuk memberi kuasa kepada golongan sederhana Islam dalam perjuangan ideologi ini," kata Angel Rabasa, RAND penganalisis dasar kanan dan penulis utama daripada laporan. "Perjuangan dalam dunia Islam pada asasnya adalah peperangan ideologi, hasil yang akan menentukan hala tuju masa depan dunia Islam dan mendalam menjejaskan kepentingan AS keselamatan penting."
RAND kajian - bertajuk "Dunia Islam Selepas 9/11" - panggilan ke atas Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya untuk menyokong usaha-usaha di negara-negara Islam untuk:
Mewujudkan rangkaian yang kuat dan lantang untuk menyatukan suara patah umat Islam sederhana. Ini boleh memberikan sederhana dengan platform untuk mesej mereka dan menyediakan alternatif kepada pergerakan pelampau. Pemangkin luar mungkin diperlukan untuk memberi hidup kepada matlamat ini.
Menyokong kumpulan-kumpulan masyarakat sivil Islam yang menyokong kesederhanaan dan kemodenan. Amerika Syarikat mungkin mempunyai untuk membantu dalam pembangunan institusi masyarakat sivil di mana mereka pada masa ini tidak wujud.
Mengganggu rangkaian radikal. Melibatkan diri Islam untuk mengambil bahagian dalam proses politik, dan mengukuhkan hubungan dengan tentera di negara-negara Islam. Dalam perang menentang keganasan, AS harus menunjukkan bahawa usahanya adalah bertujuan untuk menggalakkan perubahan demokratik.
Pembaharuan sekolah Islam. Sistem pendidikan telah lama menjadi komponen penting dalam indoktrinasi Islam radikal dan pengambilan. Cara terbaik untuk mengatasi masalah ini adalah untuk membantu sekolah-sekolah Islam memastikan mereka menyediakan pendidikan moden dan kemahiran yang boleh dipasarkan untuk generasi akan datang.
Mewujudkan peluang ekonomi di negara-negara Islam, khususnya untuk orang muda. Program bantuan ekonomi tidak akan menjamin menamatkan ekstremisme atau keganasan, tetapi boleh mengurangkan persepsi bahawa Amerika Syarikat bergantung semata-mata ke atas surat cara ketenteraan. Mewujudkan peluang pekerjaan dan perkhidmatan sosial juga akan memberi anak-anak muda alternatif kepada pertubuhan Islam radikal.
Kajian ini menganalisis dilema pendemokrasian di negara-negara autoritarian friendly. Ketika perubahan demokratik boleh menjadi tidak stabil dalam jangka masa pendek, ia mungkin perlu untuk menghasilkan persekitaran politik yang lebih stabil dalam jangka masa panjang, kata laporan itu. Juga, penyelarasan Amerika dan bersekutu dengan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan, kumpulan bantuan asing, organisasi sekular dan kumpulan-kumpulan Islam yang sederhana boleh membuat asas yang sah untuk masyarakat awam, menurut kajian itu.
"Ideologi Islam bukan Arab lebih politik inklusif, sekular dan politik progresif," kata Cheryl Benard, saintis kanan RAND politik dan salah seorang penulis buku. "Adalah penting bagi Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya untuk membangunkan hubungan yang lebih erat dengan komuniti-komuniti ini yang penting untuk menangani tekanan radikal Islam."
Untuk lebih memahami dan bekerjasama dengan dunia Islam, kerajaan AS dan tentera perlu meningkatkan kecerdasan budaya melalui bahasa dan serantau pakar, menurut laporan itu. Bagi menerajui usaha ini, penyelidik RAND membangunkan sistem klasifikasi untuk lebih memahami dan membezakan antara kecenderungan ideologi utama Islam - dari fundamentalisme radikal untuk sekularisme liberal - dan untuk mengenal pasti sektor AS dan sekutunya boleh bekerja dengan untuk menggalakkan demokrasi dan kestabilan dan kaunter pelampau ganas.
Kajian ini juga meninjau tiga jurang utama dalam dunia Islam dan implikasinya terhadap dasar AS.
Pertama, hanya 15 peratus daripada dunia Islam Syiah, sekumpulan sering politik dikecualikan di negara-negara Timur Tengah dengan majoriti Sunni. Oleh kerana Syiah Iraq mahu memainkan peranan yang lebih besar dalam tadbir urus Iraq, ini memberikan peluang kepada Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya untuk membentuk hubungan yang stabil dan dasar ke arah Syiah yang menggalakkan kebebasan agama dan politik.
Kedua, manakala hanya 20 peratus daripada umat Islam di dunia adalah orang-orang Arab, di dalam Islam sering dilihat melalui kanta Arab. Arab menghadapi satu set unik masalah politik, ekonomi dan sosial. Rejim yang menindas dan sering autoritarian menguasai negara-negara Arab, manakala sektor bukan Arab lebih inklusif dan demokratik, dan lebih kondusif untuk, idea-idea Islam kontemporari yang inovatif.
Ketiga, penyelidik RAND mengatakan bahawa Amerika perlu memahami politik puak dan dinamik di kawasan di mana kuasa-kuasa yang beroperasi untuk lebih memahami dan belajar bagaimana untuk menguruskan isu-isu subnasional dan puak.
Penyelidik mengenal pasti punca penyebaran radikal Islam sejak beberapa dekad yang lalu, kumpulan mereka ke dalam tiga kategori: syarat, proses dan peristiwa pemangkin.
Syarat - Kegagalan meluas model politik dan ekonomi telah menyebabkan ketidakstabilan dan pencabutan hak memilih segmen penduduk Islam, menjadi bahan api kemarahan terhadap Barat. Pihak berkuasa agama tidak berpusat di Sunni Islam telah membuka pintu untuk pengaruh pelampau agama.
Proses - Kebangkitan Islam di Timur Tengah sejak 30 tahun yang lalu, bersama-sama dengan penyebaran Timur Tengah pembiayaan dan ideologi di seluruh dunia, telah menguatkan sokongan untuk fundamentalisme dan ideologi Islam radikal. Di kawasan-kawasan kurang kerajaan pusat yang kuat, ideologi radikal Islam sering mengisi vakum, menghasilkan rangkaian yang kukuh yang menyokong fundamentalisme dan keganasan.
Peristiwa Catalytic - acara utama seperti revolusi Iran, perang Afghanistan dengan Kesatuan Soviet, Perang Teluk 1991, perang Iraq, dan 11 September serangan pengganas telah polarisasi dan radikal dunia Islam. Kajian RAND menganalisis kesan jangka panjang daripada peristiwa-peristiwa di dunia Islam dan kepada kepentingan Amerika Syarikat.
Pengarang lain laporan ini adalah: Peter Chalk, Ted Karasik, Rollie Lal, dan David Thaler, semua RAND; Ian Lesser, seorang perunding RAND yang juga naib presiden dan pengarah kajian di Majlis Pasifik Dasar Antarabangsa; dan Christine Fair, yang sebelum ini RAND dan kini berada di Amerika Syarikat Institut Damai.
Laporan itu disediakan oleh Projek AIR FORCE, sebuah pusat penyelidikan dan pembangunan yang dibiayai kerajaan persekutuan yang menjalankan analisis objektif mengenai isu-isu yang penting kepada pemimpin Tentera Udara, termasuk udara dan kuasa angkasa, pemodenan, isu-isu tenaga kerja, pengambilan dan infrastruktur berkekalan.
Salinan bercetak "Dunia Islam selepas 9/11", (ISBN: 0-8330-3534-7 (kulit lembut), 0-8330-3712-9 (berjilid keras)) boleh dipesan dari RAND yang Distribution Services (perintah @ rand. org atau panggilan bebas tol di Amerika Syarikat 1-877-584-8642).
Mengenai RAND Corporation
RAND Corporation adalah sebuah pertubuhan bukan keuntungan penyelidikan menyediakan analisis objektif dan penyelesaian terbaik bagi menangani cabaran-cabaran yang dihadapi oleh sektor awam dan swasta di seluruh dunia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan